-
Antoni Grabarz „Żyd kuśnierz”
Antoni Grabarz „Żyd kuśnierz” 1937Materiał: płótnoTechnika: olejWysokość [mm]: 1010Szerokość [mm]: 800 Obraz przywołany w tym kontekście przez wrocławskiego historyka sztuki, antykwariusza i dziennikarza Jerzego Tomaszewskiego (dziękuję). Dzieło Grabarza, jeśli go porównać z cała galerią współczesnych reprodukcji „Żydów z pieniążkami” (chociażby jeden z obrazów sfotografowanych przeze mnie w OBI oraz szereg obrazów sprzedawanych na aukcjach allegro: https://allegro.pl/kategoria/dekoracje-i-ozdoby-obrazki-i-obrazy-110911?string=żyd+na+szczęście&bmatch=baseline-dict43-hou-1-4-1127&order=p)…
-
Maurycy Trębacz „Żyd z etrogiem”
Maurycy Trębacz „Żyd z etrogiem” Materiał: sklejkaTechnika: olejWysokość [mm]: 600Szerokość [mm]: 515Lokalizacja: Polskaw zbiorach Centralnej Biblioteki Judaistycznejhttps://cbj.jhi.pl/ Etrog (z hebr. „owoc cytrusowy”) bywa też nazywany rajskim jabłkiem i jest jednym z czterech gatunków roślin (obok gałązki palmy, mirtu i wierzby) tworzących świąteczny bukiet na święto Sukot (w Polsce znane raczej jako Święto Namiotów lub Kuczki).…
-
Wilhelm Wachtel „Sobotnie świece”
Wilhelm Wachtel „Sobotnie świece” 1936plansza z teki: Wilhelm Wachtel, „Golus” / „Pożegnanie z Golusem”Data powstania: 1936Miejsce powstania / znalezienia: LwówWymiary: kompozycja: szerokość: 41,5 cm, wysokość: 52 cm; papier: wysokość: 59,7 cm, szerokość: 43,8 cmTechnika: litografia kredkąTworzywo: farba drukarska, papier czerpany (ciemnokremowy) Właściciel: Muzeum Narodowe w KrakowieKlasyfikacja praw autorskich: Domena publiczna „Pamiętam, że matka w piątek…
-
Maurycy Gottlieb „Ahaswer”
Maurycy Gottlieb „Ahaswer” 1876olej na płótnie, 63 x 53 cmwł. Muzeum Narodowe w Krakowie „Ahaswer” uznawany jest za najbardziej zagadkowy, a zarazem najbardziej przesycony znaczeniami spośród wszystkich autoportretów Maurycego Gottlieba. Jest to zarazem jedno z najwybitniejszych dzieł polskiego dziewiętnastowiecznego malarstwa historycznego. Obecne w nim rozluźnienie akademickich reguł, połączone z fascynacją sztuką dawnych mistrzów, ożywiło ten…
-
Aleksander Gierymski „Żydówka z pomarańczami”
1881olej na płótnie65 x 54 [85 x 73,5 x 8]Muzeum Narodowe w Warszawie Aleksander Gierymski „Żydówkę z pomarańczami” namalował w roku 1881. Sam nigdy do końca nie był zadowolony z własnej pracy, obraz ten jednak oceniał jako udany i jeden ze swoich najlepszych. W korespondencji malarza znajdujemy takie oto stwierdzenie: „Żydówka była może najlepszym obrazem…
-
Roman Kramsztyk „Gitarzysta” albo „Śpiewak z gitarą”
Roman Kramsztyk „Gitarzysta” albo „Śpiewak z gitarą” przed 1923 (?)Materiał: płótnoTechnika: olejWysokość [mm]: 128Szerokość [mm]: 957Lokalizacja: Warszawa [?] „Gitarzysta” – powstał najprawdopodobniej przed 1923 rokiem w Warszawie. Stanowi jeden z najlepszych przykładów fascynacji Kramsztyka postimpresjonistyczną twórczością Paula Cézanne’a, z którego dziełami mógł się bezpośrednio zetknąć w Paryżu. Obraz nosi również alternatywny tytuł „Śpiewak z gitarą”;…
-
Ary Szternfeld
Ary Szternfeld (1905-1980) – urodzony w Sieradzu, związany z Łodzią, jeden z pionierów kosmonautyki – twórca tego pojęcia. „Nawigator kosmicznych tras” – obliczał orbity sztucznych ciał niebieskich, rakiet, satelitów. Z wykształcenia inżynier mechanik. Ary (Arje Jakub) Sternfeld (Szternfeld) urodził się w 1905 roku w Sieradzu, w żydowskiej rodzinie, której korzenie sięgały osiadłego w XII wieku…
-
Franz Wilhelm Voigt „Portret Paula Ehrlicha” – NOC KRYSZTAŁOWA
Franz Wilhelm Voigt „Portret Paula Ehrlicha” – NOC KRYSZTAŁOWA W 1927 roku Adolf Dessauer, niemiecki lekarz, spędzał wakacje ze swoją żoną Lilly we Włoszech, gdzie spotkali artystę o nazwisku Franz Wilhelm Voigt. Lekarz ucieszył się, gdy dowiedział się, że wiele lat wcześniej Voigt namalował portret lekarza i naukowca Paula Ehrlicha. Adolf, który przez krótki czas…
-
Jankiel Adler „Moi rodzice”
Jankiel Adler „Moi rodzice” 1921Materiał: deskaTechnika: olejWysokość [mm]: 1360Szerokość [mm]: 540 „Postaci rodziców są monumentalne i jednocześnie nierealne w swej dekoracyjności. Na obrazie Moi rodzice, prezentują się oni nie jak żywi ludzie, ale filary świata, archetypy wyryte w pamięci syna. Stojący ojciec jedną ręką wskazuje na przytwierdzoną do obrazu kartę – fragment Tory – symbol…
-
Leonia Nadelman Janecka „Widok z okna. Gałązka kasztanowca”
1928 litografia/papier, 40 x 29 cm (w świetle passe-partout), sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: 'L. Nadelmanówna 1928′ *** Leonia Janecka, przed wojną Nadelman (ur. 20 lipca1909 w Warszawie, zm. 2 stycznia2003 tamże) – polska graficzka, ilustratorka książkowa, malarka. Urodziła się w Warszawie jako Leonia Nadelman, w rodzinie pochodzenia żydowskiego. Była bratanicą rzeźbiarza Eliego Nadelmana. W 1935 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie…